Bieganie w zimie – czy jest zdrowe?

O tym, że aktywność fizyczna w postaci biegania niesie za sobą sporo walorów zdrowotnych, raczej nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak czy bieganie może być zdrowe w okresie zimowym? Bieganie o tej porze roku stanowi prawdziwe wyzwanie, szczególnie dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z tym sportem. Mróz, chłodny wiatr, śliskie nawierzchnie, krótki dzień – to elementy, które nieszczególnie zachęcają do treningu i nie przekonują, że bieganie zimą może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. W dzisiejszym tekście postaramy się jednak przekonać was, że może być zupełnie inaczej.

Bieganie zimą a stawy

Doświadczonych biegaczy do biegania zimą nie trzeba przekonywać. To właśnie w tym okresie budują oni bazę pod wiosenne biegi, przygotowując się na takie eventy jak maratony czy półmaratony. W sezonie zimowym skupiają się przede wszystkim na objętości treningu, rezygnując z treningu szybkościowego. W ten sposób poprawiają swoją wytrzymałość, którą mogą doskonale wykorzystać w sezonie wiosenno-letnim.

W czasie zimowych biegów szczególnie narażone są nasze stawy. Dlatego powinniśmy starać się biegać w miejscach odśnieżonych. Warto unikać też śliskich nawierzchni, które mogą doprowadzić do nieszczęśliwych wypadków.

Rozgrzewka i rozciąganie

Jeśli chcesz biegać zimą, zapewniając sobie komfort treningu i bezpieczeństwo, postaw na dynamiczną rozgrzewkę przed każdym biegiem. Skręty tułowia, wymachy i skłony skutecznie rozgrzeją twoje mięśnie i stawy, optymalnie przygotowując je do treningu. Każdy trening powinien zakończyć się schłodzeniem organizmu, polegającym na stopniowym przejściu z biegu do marszu. Trening biegowy zazwyczaj kończy się rozciąganiem. Warto je uwzględnić również w zimowym programie ćwiczeń, jednak o wiele lepiej jest wykonać je w domu niż na mrozie.

Bezpieczne dla zdrowia bieganie zimą – strój biegacza

W czasie zimowych treningów biegowych fundamentalne znaczenie ma twój strój, który musi zapewniać ci komfort termiczny. Przez komfort termiczny należy rozumieć ubranie wystarczające ciepłe, jednak nie wywołujące przepocenia. Jako pierwszą warstwę warto zastosować bieliznę termiczną, która dobrze oddycha i pozwala transportować wilgoć z powierzchni skóry na zewnątrz materiału. Kluczowym elementem stroju biegacza trenującego zimą są również buty, które powinny być ciepłe oraz chronić nas przed niekontrolowanymi upadkami, o które nie trudno w zimowych warunkach.

Dodaj komentarz

Close

Starsze posty

Inne blogi o butach

  • Buty trekkingowe
  • Buty outdoor
  • Obuwie casual
  • Buty sportowe
  • Przeczytaj poprzedni wpis:
    Jakie buty do biegania na początek

    Zamknij