Co jeść, by dobrze biegać?

Zbilansowana dieta jest ważna w życiu każdego człowieka, który chce zachować dobre zdrowie i kondycję. Jednak w przypadku sportowców pełni ona fundamentalną rolę i jest równie ważna co intensywny i regularny trening. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z bieganiem, nie przerzucaj się od razu na drakońską dietę, o ile nie borykasz się z problemem nadprogramowych kilogramów. Jeżeli masz nadwagę, najlepiej skonsultuj się z lekarzem lub innym specjalistą, który pomoże ci w ustaleniu indywidualnego planu żywieniowego. W niniejszym tekście prezentujemy kilka ogólnych wskazówek odnośnie żywienia, ułatwiających podniesienie jakości codziennego życia.

Co jeść, by dobrze biegać? – Jedzenie jako paliwo dla organizmu

Przygotowanie ciała do treningu biegowego można porównać z tankowaniem samochodu. Twoje auto potrzebuje odpowiedniego paliwa, by jeździć i sprawnie funkcjonować. Tak samo jest z tobą. Do wykonywania ćwiczeń fizycznych potrzebujesz energii pozyskanej z właściwych produktów. Nadużywanie słodyczy czy niezdrowych tłuszczów może blokować twój organizm i uniemożliwiać wykonywanie efektywnych treningów.

Dieta biegacza powinna być uboga w słodycze.

Nawodnienie istotne jak jedzenie

Chcąc dać swojemu organizmowi wszystko co najlepsze, musisz pamiętać nie tylko o jakościowym jedzeniu, ale również o optymalnym nawodnieniu. Przed każdym treningiem wypij pół litra wody. W czasie biegu pocisz się, przez co tracisz wodę, dlatego warto zadbać o jej zapas w organizmie.

Nawodnienie w diecie biegacza jest bardzo ważne.

Jak zmienić swoją dietę?

Twoje dieta musi być bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach. Nie musisz trzymać się drakońskiej diety, bowiem czasami wystarczą pewne ustępstwa i stosowanie się do kilku kluczowych zasad. Białe pieczywo zastąp pełnoziarnistym, które ma znacznie więcej zbawiennych dla organizmu właściwości. Unikaj jedzenia przetworzonego. Pamiętaj, że im bardziej żywność jest przetworzona, tym jest mniej zdrowa. Jeśli do tej pory jadłeś trzy duże porcje jedzenia dziennie, rozłóż swoje posiłki na pięć mniejszych porcji. Znacznie zdrowsze jest jedzenie mniej, a częściej. Jesteś łasuchem? Ze swoich ulubionych smakołyków możesz rezygnować w sposób stopniowy. Takie podejście zapewni ci optymalny komfort psychiczny. Warto też pamiętać, że batoniki lub inne słodkie przysmaki lepiej zastąpić na przykład owocem.

Co powinien jeść biegacz?

Pełnoziarniste makarony, płatki śniadaniowe, pieczywo – wymienione produkty to doskonałe źródło błonnika i zdrowych węglowodanów, będących świetnym źródłem energii dla każdego biegacza.

Jajka – źródło białka, wspierające regenerację organizmu po intensywnym treningu.r

Fasola i soczewica – zawierają białko oraz błonnik.

Słodkie ziemniaki – źródło różnorodnych witamin i węglowodanów. W pieczonej postaci mogą stanowić przysmak niejednego sportowca.

Jogurty – najlepiej wybierać te o niskiej zawartości tłuszczu. Mogą stanowić przekąskę lub dodatek do lekkostrawnych potraw.

Banany – owoc, który jest obecny w codziennym jadłospisie każdego biegacza. Świetne źródło węglowodanów i potasu, wykorzystywane zarówno przed, jak i po treningu.

Masło orzechowe – kolejne znakomite źródło węglowodanów i zdrowych tłuszczów.

 

Dodaj komentarz

Close

Starsze posty

Inne blogi o butach

  • Buty trekkingowe
  • Buty outdoor
  • Obuwie casual
  • Buty sportowe
  • Przeczytaj poprzedni wpis:
    Buty do biegania Nike

    Zamknij