Najczęstsze kontuzje u biegaczy. Jak im zapobiec?

Zapalenie ścięgna Achillesa

kontuzje biegaczy zapalenie ścięgna achillesa
źródło: footandankle-bh.com

Ścięgno Achillesa to pasmo łączące łydkę z kością piętową. Jego uszkodzenie wiąże się z bardzo silnym bólem, nasilającym się w momencie stawania na palcach. W wyniku urazu w okolicy ścięgna może wystąpić zgrubienie lub obrzęk.

Kondycja ścięgna Achillesa jest zależna od mięśni łączących się z nim. Zatem ryzyko wystąpienia tego rodzaju kontuzji zwiększają słabe mięśnie łydki lub osłabione mięśnie goleni. Na zapalenie ścięgna Achillesa narażeni są również biegacze, u których można zaobserwować szpotawość kolan czy nadpronację.

Zapalenie ściągna Achillesa rozpoznaje się po wykonaniu badania USG i konsultacji z lekarzem. Zazwyczaj chodzi o niewielki zmiany, które wymagają ograniczenia aktywności biegowej. W takich przypadkach można korzystać z ćwiczeń nieobciążających ścięgna (np. pływanie). Jednym z częstych zaleceń jest również korzystanie z wkładki unoszącej piętę.

Jeśli mamy do czynienia z poważniejszymi uszkodzeniami ścięgna wyłączenie z treningu biegowe może potrwać nawet do kilkunastu tygodni. Najważniejsze jest, by jak najszybciej podjąć się leczenia schorzenia.

Zapobieganie: wzmocnienie mięśni wspomagających ruchy zginania stopy jest kluczowe, by móc uniknąć zapalenia ścięgna Achillesa. Dlatego trzeba skupić się na mięśniach łydek i goleni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Close

Starsze posty